Dosaženo kvantové teleportace na 16 km

2. června 2010 v 12:54 | Oldřich Klimánek |  Veda a technika

Čínským fyzikům se podařilo teleportovat kvantovou informaci mezi fotony (částicemi světla) na rekordní vzdálenost 16 km. Ve skutečnosti nešlo o teleportaci částic, jak si to běžně představujeme, ale o přenos kvantových stavů. Přenesou-li fyzici stav jedné částice na druhou částici, částice v cíli je de facto částicí startovní. Kvantová teleportace se odehrává okamžitě, a to díky jevu zvanému kvantová propletenost. Jsou-li dvě částice kvantově propletené, tak ať jsou od sebe libovolně vzdálené, každá z nich okamžitě ví, co dělá ta druhá. Tento jev, se kterým se nejenže nesetkáváme v každodenním životě, ale který nepopisují ani klasické teorie jako Einsteinova teorie relativity, odráží prapodivnou povahu mikrosvěta, světa kvant.

První teleportaci provedli fyzici v roce 1997 v Innsbrucku, kdy byl teleportován právě polarizační stav fotonu. Od té doby byly pokusy s podobným sestavením zopakované mnohokráte a úspěch byl zaznamenán i při pokusech teleportovat kvantové stavy hmotných částic. Ovšem na poměrně malé vzdálenosti a s malou spolehlivostí přenosu.

Čínští fyzici teď provedli pokus se dvěma kvantově propletenými fotony na vzdálenost šestnácti kilometrů. Zatímco jeden foton "zůstával na svém místě" (podobné obraty budou jistě prominuty), druhý foton s vyšší energii byl vyslán na cestu 16 km dlouhým kanálem ve volném prostoru. Tým z Čínské univerzity vědy a technologie společně s kolegy z Univerzity Čingua v Pekingu zjistili, že fotony neztrácely kontakt ani na tuto vzdálenost (jak si žádá teorie), foton v kanále stále reagoval na změny stavu partnera. Spolehlivost přenosu činila přitom 89 %. Jejich výsledek může představovat důležitý krok k opravdu bezpečně šifrované komunikaci.

Článek je dostupný online v Nature Photonics: Xian-Min Jin, Experimental free-space quantum teleportation, Nature Photonics, online: 16. května 2010. doi:10.1038/nphoton.2010.87

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.